ضربات اصلي در چوگان

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
1. گوي زدن راست به جلو
2. گوي زدن راست به عقب
3. گوي زدن چپ به جلو
4. گوي زدن چپ به عقب
گوي زدن راست به جلو يا ضربه طرف راست به جلو
تكيه بر ركاب راست پهناي شانه در امتداد طول اسب، زانوي چپ تقريباً جمع، بدن به جلو خم شده، دست راست از شانه باز شده، چشم بر گوي و تصميم زدن گوي در مغز (شكل 8-11)
ضربه راست به عقب
اين ضربه دو صورت زده مي‌شود: بعضي از بازيكنان چوب را به دور بازو چرخانيده و طوري فرود مي‌آورند كه در موقع تماس با زمين، گوي را زده باشند. در اين روش از حركت چوب كمك گرفته شده و در صورتداشتن مهارت، بدون به كار بردن نيروي زياد، گوي زده مي‌شود.
نوع دوم اين عمل آن است كه چوب را تا موازات شانه چپ بالا آورده و پس از لحظه‌اي توقف، با نيروي شانه و بازو آن را بر گوي فرود مي‌آورند، ضربه مطمئن و حساب شده است، ولي نيروي زيادتر مي‌برد و به هرحال، از هر دو نوعن گوي زدن مي‌توان سود جست.
گوي زدن از چپ به جلو
ساق‌ها چسبيده، بدن به جلو و چپ خم شده، نشست محكم ، چوب حتي‌المقدور به سمت چپ و بالا برده شده، نگاه بر گوي، بازو در موازات شانه خم شده و سر چوب طوري با زمين تماس بگيرد كه گوي را براند.
برخي براي اين نوع ضربه از زين جدا مي‌شوند و همه بدن را به چپ مي‌كشانند، و برخي محكم در زين مي‌نشينند و بدن را به چپ خم كرده گوي را مي‌زنند. يك سوار محكم بر يك اسب مستقر و استوار اگر از زين جدا شود، نتيجه بهتري به دست مي‌آورد، در حالي كه به طريق دوم هم مي‌تواند به خوبي عمل كند. به هرحال، تكيه بر ركاب چپ، چوب را پشت سر بردن و آن را با سرعت و قدرت بر گوي فرود آوردن، ضربه را مي‌سازد. مي‌توان نسبت به موقعيت از هر دو حالت استفاده كرد
گوي زدن از چپ به عقب
در اينجا نيز تكيه بر ركاب چپ، چشم بر گوي داشتن و تصميم به زدن لازم است. ولي پهناي شانه سوار در امتداد عرض بدن اسب قرار مي‌گيرد. از دادن بدن به جلو بدين جهت صحبت نمي‌شود كه برخي، نشسته گوي را به عقب روانه مي‌كنند و برخي به جلو خم مي‌شوند و اهي حتي بدن را بايد به عقب خم كرد، زيرا گوي در جايي قرار گرفته كه خم شدن به عقب را ايجاب مي‌كند.
ساق‌ها چسبيده، بدن به جلو و چپ خم شده ، نشست محكم ، چوب حتي‌المقدور به سمت چپ و بالا برده شده ، نگاه بر گوي، بازو در موازات شانه خم شده و سر چوب طوري با زمين تماس بگيرد كه گوي را براند
حال كه چهار حركت اصلي بازي چوگان آموخته شد، حركات ديگر را بايد تمرين كرد: ضربه زير گردن، ضربه زير دم، بين پاهاي اسب، پاس دادن ملايم و حالات و حركات ديگر بازي.
 
بالا