تاثير متقابل بهداشت و تغذيه ي اسب و انسان در تركمن صحرا

سنا

Active member
تغذيه ي دواب در تركمن صحرا:
اگر بدنبال يك اسب يا ماديان تركمن در دوره ي حيات از روزي كه نطفه ي آن بسته ميشود تا روزيكه غير اقتصادي و غير قابل استفاده ميشود راه بيفتيم و هر زمان آن را جداگانه مورد دقت و بررسي قرار دهيم به نتيجه ي وحشتناكي ميرسيم كه يكي از دلايل عدم رشد و متوقف ماندن اسب نژاد تركمن در سطح فعلي ميباشد.

كره در حالت جنيني:
ماديان آبستن را تا 7 ماهگي ميتوان با كاه و يونجه و امثال آن سير كرد به ترتيبي كه بتوان هم خود را سير هم كره را تغذيه نمايد.
اما از 7 ماهگي به بعد هيچ جيره ي غذايي عادي مركب از كاه و يونجه و امثال آن بطور معمولي نميتواند ماديان آبستن راسيرنمايد.
كره وقتي متولد ميشود 25 تا 49 كيلوگرم وزن دارد
اين وزن زنده ي در حال رشد در رحم مادر بايد تغذيه گردد.
با توجه به حجم كم معده ي حيوان بويژه در زمان حاملگي و بلاخص در ماه هاي آخر اين دوره كه فشار داخلي شديد زياد است توجه ميفرماييد كه هر قدر تغذيه ي عادي كامل تر باشد باز هم رسائي نكرده و دو موجود را كافي نخواهد بود.البته اين نقص يعني كمبود اجباري غذا در دامداري هاي مدرن با مواد كناري و فشرده كه با حجم كم داراي غذاييت زياد ميباشند تامين ميشود.
اما در تركمن صحرا چه ميگذرد؟؟؟؟
اجازه بفرماييد كه عرض كنم به جز چند موردغير قابل توجه كه ايلخيداران به ماديان هاي خود عليق عادي و معمولي آن هم نه به اندازه ي مكفي ميدهند بقيه ي ماديان ها را در كوه هاي مرزي و در دشت هاي دامنه رها ساخته و اغلب سال تا سا از آنها بازديد هم نمينمايند.
شايد اين تصور باشد كه لابد مقدار علوفه و كيفيت اين دشت ها آن چنان است كه حيوان را واقعا سير ميكند.
هيئت تحقيقي و تجربي انجمن سلطنتي اسب روي اين موضوع بررسي نموده و از بهترين علوفه ي مراتع اين ناحيه تجزيه به عمل آورده است.
نتيجه ي اين آزمايش چنان اسف انگيز است و چنان مينمايد كه اگر حيوان تمام روز به خوردن مشغول باشد تازه به زحمت ميتواند خود را سراپا نگه دارد!!!!!!!
چه رسد به اينكه يك موجود 40 كيلويي در حال رشد را نيز در شكم حمل و تغذيه نمايد!
حقيقت اين است كه خاك هاي سياه و فوق العاده بارور نواحي اين شهر و استان در شرايط عادي داراي مقدار زياد كلسيم وفسفر و مواد متشكله ي نباتات بوده و ميباشد
اما اين خاك ها به 2 قسمت تقسيم شده اند.
اگر آنچنان قوي و بارور و پرتوان هستند كه بتوان محصولي مانند گندم و پنبه و جو در آن ها كشت كرد در اين صورت به زراعت اختصاص داده ميشوند اما اگر چنان فقيرند كه نتوان در آن زراعت كرد و بهره اي برداشت يا بعلت كوهستاني بودن و نمكزاري و بي آبي غير قابل زرع باشند به دواب اختصاص داده ميشوند.
يقين دارم اگر بررسي شبيه آن چه در دانشگاه هاروارد روي اسكلت بوميان كه در دشت هاي غربي آمريكا زندگي ميكردند در اين ناحيه بعمل آيد همان نتيجه اي بدست مي آيد كه در آمريكا بدست آمد.
و آن نتيجه گواه كوتاهي قد و پوسيدگي استخوان ها و غيره به علت فقر تدريجي خاك ميباشد.
 

سنا

Active member
حال كره به دنيا آمده
در كجا؟؟چگونه؟؟؟
فقط بايد به خاطر آورد كه اگر در بيابان نيست كسي هم بالاي سر زائو نيست و اگر هست در طويله ي تاريك و كثيفي است كه از بهداشت و ضدعفوني و نظافت در آن اثري نيست.
روزهاي حساس زندگاني حيوان چنين ميگذرد!!!
به هر حال كره بدنيا آمده است اگر از نظر جسماني طبيعي است و اگر ضايعه اي ندارد و اگر زنده ماند بايد ديد كه اين كره نر است يا ماده!!!!
چون اين دو جنس به راه هاي مختلف ميروند! يكي در صورتيكه نر باشد و دونده به اصطلاح به راه ناز و نعمت و مواظبت ميرود و ديگري بايد به ايلخي بپيوندد و سرنوشت ديگري داشته باشد
در هر صورت يعني چه نر و چه ماده از پستان ماديان بايد تغذيه شوند.
كه خود اسكلتي بيش نيست! و تمام وجودش از گرسنگي مزمن پنهان رنج ميبرد!
دوره ي شيرخوارگي 4 تا 6 و گاهي 8 ماه است كه البته در كنار آن جو يا علف مرتع فقير نيز وجود دارد!
اما از همان روز آغاز زندگي كره اعم از اينكه نر باشد يا ماده نمد پيچ ميشود يا به اصطلاح مواظبت سنتي كه براي جلوگيري از سرما خوردگي آفتاب زدگي و حشرات است فصلي را در زندگي حيوان باز ميكند كه به گرسنگي دائمي و مخفي حيوان منجر ميگردد!
 

سنا

Active member
اعمال روش هاي سنتي:
نمد نقش مهمي در زندگي اسب تركمن بازي ميكند!
جلوي هر ارابه اي كه اسب بسته شده است نمد پيچ شده.
تعداد اين نمد ها كه به نسبت بزرگي و كوچكي اعضا و اندام و براي پوشاندن آن ها بكار برده ميشود گاهي به 11 عدد ميرسد كه هر كدام نام مخصوصي دارند!
تعدادي شكم را مي پوشانند تعدادي كمر و كپل را و تعدادي گردن و شانه و تعدادي تمام اعضاي بدن را!!!
اين پوشش هاي به ظاهر مفيد دو عمل اصلي را در به هم زدن متابوليسم انجام ميدهند كه اين دو عمل خود آشفتگي هاي دگري به همراه دارند
 

سنا

Active member
ويتامين:
نقش ويتامين عبارتست از ثابت نگه داشتن كلسيم و فسفر در بافت هاي استخواني !
منابع غذايي ميتوانند مقداري از ويتامين بدن را به صورت پرو ويتامين تامين نمايند كه اين مواد زير اشعه ي آفتاب به ويتامين تبديل گشته و نقش اصلي خود را اجرا مينمايند.
حال اگر حيواني از آغاز زندگي زير پوشش سنگيني از نمد قرار گيرد و هرگز اشعه ي آفتاب به بدنش نتابد اين تغيير و تبديل چگونه بايد انجام گيرد؟؟؟؟؟
مالك اسب تركمن چنان اسب خود را با نمد ميپوشاند كه حتي گوش هاي آن نيز براي دريافت اشعه ي جان بخش خورشيد مستور ميماند
اولين اثر كمبود ويتامين اغتشاش در جذب و دفع و تثبيت كلسيم ميباشد.
كه فراوان ترين عامل معدني موجود در بدن حيوان است و مهم ترين ماده ي سازنده ي استخوان هابه شمار ميرود.
هر 50 كيلوگرم وزن زنده روزانه به يك گرم كلسيم نياز دارد.
توزيع نامناسب كلسيم در انواع خاك ها و كمبود علوفه از طرفي محروم كردن حيوان از دريافت اشعه ي آفتاب از طرف ديگر مانع رشد طبيعي حيوان گشته.
كمبود ويتامين و ناتواني در جذب كلسيم متابليسم فسفر را كه بيش از همه ي موارد در بدن پخش شده زيرا هسته ي اصلي همه ي بافت ها را تشكيل ميدهد و جزو مكمل نسوج استخوان است به هم ميزند.
حقيقت اين است كه در دواب تركمن تظاهرات بيماري كمبود فسفر نديده ايم ولي كوتاهي قد و نازك ماندن استخوان ها و مرگ و مير هايي كه به نسبت بيشمار ميباشند
آيا نميتوان نشانه هاي از كمبود فسفر باشند؟؟؟؟؟
كمبود نه فقدان!گرسنگي پنهاني نه آشكار!!
داريم به پاسخ اين سوال كه چرا اسب هاي تركمن به سطح بين المللي نرسيده اند نزديك ميشويم
اما تنها آنچه ذكر شد نيست مسائل فراوان و حتي مهمتر وجود دارند كه يكي از آنها تغذيه است و يكي بهداشت و ديگري ورزش و رسيدگي كه هركدام فصل بزرگ و طولاني هستند كه بايد رسيدگي شوند!!
 

احسان

Active member
کلسيم و و فسفر از چه موقع ويتامين شدند
اين دوتا بايد نسبتشان به يکديگه تنظيم باشه چون اگر در دوران کرهگی کلسيم و فسفر تنظيم نباشه تو جيره مشکلات اندام حرکتی ايجاد ميکنه
خيلی مهم هست چون برخی ها فکر ميکنند مکلمل کلسيم بديم به کره بزرگتر ميشه ولی اين چنين نيست مشکلات اندام حرکتی ايجاد ميکنيد
 

سنا

Active member
Wild Stallion گفت:
کلسيم و و فسفر از چه موقع ويتامين شدند
كجا نوشتم كلسيم و فسفر ويتامين هستند؟ :)
ويتامين براي تثبيت اين دو لازمه
منبعش هم مجله ي اسب مربوط به زمان شاه
 

احسان

Active member
متشکريم از ياد آوری شما
قبلاً خودشان گفتند
فکر کنم تاثير ويتامين د D بايد باشه
 
بالا