آشنایی با اسب ترکمن

اسب ترکمن گونه‌ای از اسب با نژاد ایرانی که در منطقه ترکمن صحرا زیست کرده و پرورش می‌یابد. رنگ آنها بیشتر خاکستری رنگ و بدنی کشیده و لاغر دارند. شکم آنها بر خلاف بسیاری از نژادهای دیگر اسبها ، تخت و به معنی دیگر شکم آنها لاغر است. صادرات این اسب به خارج از کشور ممنوع است.

اسب ترکمن اسبی است دارای ویژگی های منحصر به فردی از جمله: قد 148 تا 155 سانتیمتر ،گوشهای بلند ومتحرک،سینه فراخ و متناسب ،کپل کم شیب با عرض خوب ،مفاصل قوی،سم های محکم با زاویه مناسب،تحمل حرکات سنگین ورزشی و…است. رنگ های اصلی این نژاد : کهر،نیله،کرنگ،سمند و قره کهر می‌باشد.

t6xph1.jpg


نژادهای شناخته شده از اسب ترکمن در سه گروه : یموت،آخال تکه،چناران(مخلوط از تلاقی اسب ترکمن وعرب) دسته بندی شده اند.

Turkmen3.jpg


اسب ترکمن اندامی کشیده، دُمی باریک، سر و گردن زیبا دارد. برای اسب های بانژاد ترکمن درسال های گذشته ذخیره‌های ژنتیک این اسب، تقاضای جهانی یافته است. اسب ترکمن در نزد ترکمن ها پیشینه‌ای طولانی در سنن و زندگی صحرانشینی وجنگ وگریزها درگذشته داشته است.

گفتنی است برنامه هاي اشتباه نيم قرن گذشته لطمه زيادي به ذخيره ژنتيکي اسب هاي ترکمن زده است و متاسفانه تعداد اسب هاي ترکمن خالص و خوب به شدت کاهش يافته است.

- امروزه خالص ترين اسب هاي ترکمن ايران را در منطقه راز و جرگلان از توابع استان خراسان شمالي مي توان يافت که بيشترين جمعيت اين اسب را دارا مي باشد. خوشبختانه در سال هاي اخير توجه بيشتري به توليد اسب هاي ترکمن شده است. تعدادي اندک و پراکنده از اين نژاد توسط علاقه مندان در اصفهان، تهران، شيراز و همدان نيز نگهداري مي شوند.

bayregh.tk3.JPG


بعضی از خصوصیات بارز اسب ترکمن:

قد: اغلب 158 - 148 سانتيمتر

سر: صورت کشيده، خشک، استخواني و ظريف، چشم ها براق و حدقه برجسته، گوش ها بلند و نازک و خوش فرم و کاکل کم پشت.

گردن: در آخال تکه بلند، باريک، اتصال به سر ظريف و با زاويه عمودي نسبت به بدن ولي در يموت کوتاه تر، عضلاني و قويتر، زاويه عمودي کمتر.

اندام هاي حرکتي: پاها بلند، خشک و نازک با تاندون ها و مفاصل قوي و متناسب. قلم ها بلند، گام ها نرم و سبک و حرکات باشکوه، سم در يموت قوي ولي در آخال تکه غير مستحکم، عدم وجود موهاي پشت بخلق.

بدن: اسکلت قوي، اندام ها بلند و کشيده و لاغر اما بسيار نيرومند، جدوگاه برجسته، شانه بلند، شيب کمر به طرف جلو و فاقد برجستگي، شکم تازي و در قسمت نزديک به کپل جمع شده، کپل در طول بدن کشيده.

پوست و مو: پوست فوق العاده نازک ولي سفت، موهاي سطح بدن کوتاه، نازک، ابريشمي با درخشندگي خاص، يال بسيار کم پشت و کوتاه، اتصال دم اندکي بالاتر از ساير نژادها، دم در حين حرکت آزاد و پايين.

رنگ: بيشتر رنگ ها در اين نژاد ديده مي شود که با درخشندگي خاصي همراه است.
 
بالا